الإدارة المتكاملة للمساقط المائية من أجل التنمية المستدامة في المناطق الريفية باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافية

الإدارة المتكاملة للمساقط المائية من أجل التنمية المستدامة في المناطق الريفية باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافية، دراسة حالة وادي مور – اليمن

د. أيوب أحمد عبدالله المهاب

الملخّص: وفّرت التكنولوجيّات والتقنيات الحديثة في العصر الحاضر الرّبط بين مزيج من قواعد البيانات المكانيّة وغير المكانيّة باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد (RS) ونظم المعلومات الجغرافيّة (GIS). ليس فقط للتخطيط على المستوى الكلّي للمسقط المائيّ، ولكن أيضًا تمّ تطوير نماذج حديثة من أجل التخطيط على المستوى الجزئيّ (المحليّ) للتنمية المستدامة، وخاصّة في المناطق الرّيفيّة. تم إجراء هذه الدراسة لمستجمع مياه وادي مور – غرب اليمن؛ بهدف توثيق التغيّر في استخدام الأراضيّ في نظام مستجمعات المياه، باستخدام تقنيات الاستشعار عن بعد ونظم المعلومات الجغرافيّة. في هذه الدراسة تمّ تجميع وتحليل صور القمر الصّناعيّ الأمريكيّ لاندسات (ETM+ & TM)، خلال الأعوام: 1990م، و2000م، و2011م. كما تمّ إنشاء قاعدة بيانات مكانيّة عن استخدام الأراضيّ، وخطوط الكنتور، وتفرّعات تصريف المياه (الوديان الفرعيّة).. وغيرها، بالاعتماد على خرائط الارتفاعات الرقميّة (DEM)، والبيانات الأساسيّة، مثل بيانات الخرائط الطبوغرافيّة – هيئة المساحة، صنعاء، اليمن، وتمّ الاستفادة من نظام التحليل المكانيّ (GIS). كما تمّ استخدام البيانات والخرائط الأساسيّة هذه لاستنتاج الطبقات التخصّصيّة لهياكل البيانات المطلوبة، مثل الميل أو الانحدار، واتجاه سريان المياه، والتعرية، والغطاء الأرضيّ، واستخدام الأراضيّ.

أظهرت النتائج تحوّلات مختلفة في استخدام الأراضيّ داخل مستجمع وادي مور في الفترة قيد الدراسة من 1990م إلى 2011م. فقد انخفضت الأراضيّ العشبيّة من 21.5٪ في 1990م إلى 14.6٪ في الفترة من 1990م إلى 2011م، بينما انخفضت الأراضيّ الحراجيّة من 8.9٪ في 1990م إلى 6.23٪ في 2011م. وارتفعت الأراضيّ الزراعيّة من 31.3٪ في عام 1990م إلى 34.2٪ في عام 2011م.

وقدّمت نتائج هذه الدراسة حلولاً مناسبة للمشاكل الخاصّة بالمناطق المدروسة، ويمكن تعميمها على مستجمعات المياه الأخرى في البلاد.

الكلمات المفتاحيّة: الإدارة المتكاملة للمساقط المائيّة، مستجمعات المياه، الخرائط الطبوغرافيّة، التنمية المستدامة، الاستشعار عن بعد، نظم المعلومات الجغرافيّة.

اضغط الرابط للإطلاع على الدراسة: https://drive.google.com/file/d/1bDk1f66NalP0Tekey59bhySrZ_ztiZml/view?usp=share_link

 

Integrated Watershed Management for Sustainable Development in Rural Areas using Remote Sensing and GIS

A Case study Wadi Mour, Yemen

Ayoub Ahmed Abdullah Almhab

PhD Remote Sensing &GIS, Researcher,

General Director of Land Survey and Reclamation,

Ministry of Agriculture and Irrigation,

 Sana’a, Republic of Yemen

Abstract: Today, modern technologies provide the link between a mix of spatial and non-spatial databases using of remote sensing (RS) and geographic information systems (GIS) techniques. Not only on macro-level planning but also the development of modern models for micro (local) planning for sustainable development in rural areas. This paper describes a pilot study, for Wadi Mour Watershed North West Yemen, with the aims to document Land use/cover change in a major watershed system, using RS & GIS techniques. Its analysis of satellite images such as the Landsat satellite series TM & ETM+ images during 1990, 2000, and 2011. In the present study, spatial database on land use/Land cover, soils, contours, geology, drainage, and others based on basic data such as digital elevation model (DEM) and topographic maps data – Survey Authority Sana’a – Yemen, and utilizing the GIS spatial analysis system. These basic data and maps are used to infer the specialized vector layers of the required data structures such as slope, aspect, direction of water flow, erosion class, land cover/land use and land capability… etc. The expected results from the research present changes reveal various changes in land use within the Wadi Mour catchment in the period under consideration. While forest land and Grassland are decreasing drastically in percentage, Cropland is increasing very fast. Forest land decreased from 8.9% in 1990 to 6.23% in 2011, while Grassland has decreased from 21.5% in 1990 to 14.6 in 2011. This can be attributed to the increase and demand for cropland for agricultural activities, which has increased from 31.3% in 1990 to 34.2% in 2011. The result also suggests a framework that provides appropriate solutions to all problems identified for the specific areas and its identification of the watershed.

Keywords: Integrated Watershed Management Sustainable Development, Rural Areas, remote sensing, GIS, and Wadi Mour.